MATCHMAKING - KÄRLEK ELLER REKRYTERING?

shutterstock_125890541-1920x1280.jpg

Du sitter och väntar, spänt, lite nervös faktiskt. Du har satt på dig kläder du känner dig fin i, sett dig i spegeln både en och två och tre gånger. Ni möts – för första gången. Bryter isen med något trevligt, enkelt, bäst att börja med lite smalltalk.

Ni börjar prata lite mer ingående. Vem är den andra personen, vem har du egentligen framför dig? Ni ställer frågor till varandra. Själv är du noga med att lyfta fram det bästa av dig själv. Dina framgångar, dina roliga och hälsosamma intressen. Dina ambitioner och drömmar. Du vill gärna verka intressant, glad och självklart intresserad av den du har framför dig. Du har ju läst på och tycker att ni är en riktigt bra matchning på pappret! Ni tackar varandra för ett trevligt möte efteråt. Personen framför dig har ditt nummer och lovar att ringa. Du går sakta därifrån, förväntansfull och lite orolig. Kommer ni att ses igen?

Det som beskrivs ovan – kan vara en blinddate. Eller en anställningsintervju. Att rekrytera personal/leta nytt jobb är inte helt olikt att söka livspartner. Du har en annons. Som rekryterare vill du lyfta fram det mest positiva med företaget, det du tror lockar rätt sökande. På samma sätt vill du marknadsföra dig på en datingsajt. Lyfta fram dina goda sidor, highlighta det du tror lockar ”den rätta”.

Men vem är då den rätta? Här begår de flesta, såväl rekryterande chefer som kärlekstörstande singlar den största tankevurpan. Det finns inget så enkelt som den perfekta medarbetaren, eller den perfekta livspartnern. I många år har jag försökt få rekryterande chefer att förstå att de själva bär den största nyckeln till framgång i att hitta de bästa medarbetarna.

Till att börja med gäller det att göra sin hemläxa och skaffa en så balanserad självbild som möjligt. Vem är jag som chef? Hur ser min grupp ut idag? Vad är våra styrkor och svagheter på företaget? Och vad är jag själv beredd att ge i form av introduktion och training av min nya medarbetare? Klassikern ”du får det du ger” gäller även här. Det svåra är inte själva rekryteringsprocessen. Precis som det inte är själva graviditeten som är det svåra med att bli förälder eller bröllopet med att ingå ett äktenskap.

I början av min karriär som chef hade jag ett svårt turnaround projekt på mitt bord. Jag var ganska vilsen och visste inte riktigt vad jag skulle ta tag i. ”Börja med människorna Johanna!” Sa min dåvarande, mycket kloka chef till mig. Och det var vad jag gjorde. Hittills har jag aldrig stött på något mer effektivt verktyg som ledare. Inget CRM, ingen excelmall eller utvärderingsverktyg har haft någon som helst betydelse utan mina möten med mina medarbetare. Möten där jag ser individen på riktigt, vågar ställa obekväma frågor, ställa krav, uppmuntra och coacha.

Ledarskap handlar om att utveckla människor och organisationer. Det spelar ingen roll hur många examina eller ”allra bästa rekommendationer” den du anställer har, om du inte är villig att ge av dig själv, din tid och din kunskap. Du själv har det kraftfullaste verktyget och större betydelse än något annat för om den du rekryterat blir en framgångsrik medarbetare. Du får vad du ger. Precis som med en kärleksrelation, alltså.