Investera i en bra sökprocess – ryktesarbete när det är som bäst

En väl genomförd rekryteringsprocess ger en smak av hur en arbetsgivare är, vad den värdesätter och hur den behandlar sina anställda. I en idealisk situation, vid rekrytering , lyckas företaget hitta rätt personer för sina behov och kommer samtidigt ha gjort ett viktigt arbete för sitt rykte - även bland dem som inte är utvalda till den tjänst de sökt.

 

En bra sök-erfarenhet leder till individer som är mer benägna att engagera sig

När du söker jobb söker du en tjänst som matchar dina önskemål, då förväntas även arbetsgivaren investera i anställningsförhållandet. Redan i detta stadie vill kandidaten få en insikt i företaget och tjänsten.

För den som valts ut för jobbet räcker en positiv sökupplevelse långt och främjar engagemang för jobbet. Om den sökande har känt sig omhändertagen under rekryteringsprocessen kommer hen sannolikt att ha en mer positiv inställning till sin arbetsgivare senare.

 

Ett positivt minne kommer också att få dig att söka igen

En bra sökprocess är som ett sparande på banken – det kan gynna företaget i framtiden, när nya behov för arbetskraften uppstår. I bästa fall kommer en sökande som inte valdes ut i en tidigare att delta i ansökningsprocessen igen. Oavsett processens utkoms har kandidaten en bra bild av arbetsgivaren och viljan att söka igen finns kvar på grund av en positiv upplevelse.

 

Hur gör man för att göra den sökandes upplevelse bättre?

Rekryteringsprocessen kan för den arbetssökande kännas som en berg-och-dalbana av känslor, under vilken man växelvis upplever hopp och osäkerhet. Enbart att starta ett jobbsökande kräver beslutsamhet och ansträngning, eftersom den sökande sällan fyller i en ansökan bara "för skojs skull".

Kommunikationen har stor betydelse för den sökandes erfarenhet. Det är viktigt att aktivt informera om hur rekryteringsprocessen fortskrider och vad nästa steg innebär för dem, både till de som tagit sig till nästa steg och till de som i olika skeden faller ur processen. Det enkla budskapet att individen inte gått vidare i urvalet den här gången är ett hårt slag – även om det förstås är bättre än att inte svara alls.

Faktum är att det genom rekryteringsprocessen oftast bara är möjligt att anställa en viss del av de som sökt en tjänst, eventuellt bara en person. Det kan ha funnits en gedigen potential bland de sökande, och beslutet mellan jämställda sökande kanske inte var lätt. Ur företagets synvinkel är det ett positivt problem. Det är ett bra besked till de som inte blev uttagna att de är välkomna som sökande även i framtiden – ett nytt, till och med akut rekryteringsbehov kan komma att lyfta huvudet inom en snar framtid. I det här fallet stödjer varje tidigare utmärkt rekryteringsupplevelse arbetsgivarens attraktionskraft.

 

Våra lösningar!
 

Topics: RecruitingRekryteringFör företag