Personligt varumärke - är det värt att lägga ner tid på?

Personligt_varumarke_barona.pngDitt personliga varumärke är vad du står för och vad som gör dig unik. Så vilket intryck vill du ge?

När du bygger ditt personliga varumärke så är det första steget att du gör en brutalt ärlig självrannsakan.

Vad uppskattar du i olika situationer? Fritid, arbetsliv, ledarskap, uteliv eller föräldraliv… går du igång på samma attityd, beteende, bemötande och information inom alla dessa aspekter och livsdelar, eller skiljer sig dina behov och begär beroende på vad ditt fokus är just då?

Men vad innebär det då att bygga ett personligt varumärke? Är det bara att vissa har en mer intressant vardag och blir mer uppmärksammade i och med det?

Det är absolut en del av det! Vissa människor väljer att leva ett riktigt spännande liv, eller, ett liv där deras kunskap inom ämnet är på topp och delningarna verkligen är inspirerande. Men oftast räcker inte detta för att ditt personliga varumärke ska bli en succé.

De som börjar få en större följarbas organiskt är troligen mer benägna att dela med sig av sig själva. ”De bjuder naturligt på sig själva”. De har en hel del att berätta och uppskattar uppmärksamhet.


Är du personligen lite mer privat, eller ointresserad av vad andra tycker om dina åsikter eller ditt liv, så blir det här med personligt varumärke lite svårare.

Är din komfortzon inte en utåtagerande och "intrycksfylld" zon? Då behöver du kliva ur den för att ditt varumärke ska uppmärksammas! Har du inte heller tålamod till att vänta på resultat så blir det än svårare.

Det gemensamma mellan 99% av alla personliga varumärken är att personerna bakom dessa, vid något tillfälle, valde att sätta en strategi för sitt varumärke. Och den strategin började med den brutalt ärliga självrannsakningen.

Vad händer om jag inte är intressant nog eller ”likable” nog?

Smaken är, utan tvekan, delad! Det kommer alltid finnas någon som gillar dig precis som du är. Det finns däremot generella tips på vad du kan göra för att fler ska uppskatta och följa dig långsiktigt.

  1. Var dig själv. Det är otroligt svårt att vara övertygande med påhittade värderingar, val och en påhittad fasad. Är du inte intressant nog? Kolla om du går att "trimmas till" och bli mer lysande- utan att du förlorar dig själv.
  2. Om du ska bygga ditt varumärke kring en specifik inriktning, var påläst! Se till att du är ”top of mind” för bra information, tips, inspiration och något unikt.
    Oavsett om du fokuserar på mode och image, fotboll och träning, försäljning och karriär eller HR och ledarskap så måste du hela tiden ligga i täten kring nyheter, kunskap, lagar och trender. Om din information är utdaterad så kommer du snabbt sjunka i popularitet och följare kommer börja söka sig åt ett annat håll för att få det de söker.

    Ditt varumärke är intressant just för att du erbjuder något som andra inte har, inte känner till eller inte vet hur de ska få tag på.

    Medan resten av världens medborgare blir allt latare, och letar efter det snabbaste svaret istället för att göra noggrann efterforskning, så behöver du ligga i den andra änden. Du måste vara påläst, ha tillgång till den senaste och bästa informationen, alltid vara hungrig på att veta mer och att se det som står mellan raderna.
  1. Ägna tid till ditt varumärke. Ta vara på att dokumentera tillfällen, dela med dig av dina tankar regelbundet och dela med dig av information som du anser är intressant för din följarbas. Förbered bilder, inspelningar och text, så du enkelt kan göra inlägg flera gånger utan att det ska behöva hänga på den exakta stunden. Livet händer och oplanerade händelser dyker upp hela tiden. Detta får inte påverka ditt varumärke för många gånger. Syns du inte så finns du inte. Finns du inte en lite längre tid så börjar du både fysiskt och mentalt att försvinna från dina följares social flöden.

  2. Glöm inte att lära dig av andra och hjälpa dina varumärkeskollegor längs vägen. Du växer som individ och som ”ett personligt varumärke” genom att vara med i en gemenskap av likasinnade som du kan inspireras av och lära dig av. Dessutom så växer du genom att vara en bidragare till andras framgång och bli inspirerad och lyft av ett lyckat team. Se till att du inte känner dig ensam när vinden vänder riktning.

Det personliga varumärket är inte, trots vad många tror, en uppgift för den lata. Förvänta dig inte fantastiska resultat utan att din tid, ditt svett, engagemang och mod flödar.

5. Du behöver pusha dig själv för att lyckas!
Och för att du ska hålla ut behöver du hämta energi där det ges. Får du energi av nya och fler följare, antal som interagerar eller antal som vänder sig till dig för svar? Eller är du en som behöver egentid, träning eller total isolering i små perioder för att få tillbaka? Begränsa inte tiden du lägger på att få det du behöver.

6. Lägg upp en långsiktig plan för dina mål och ett dagsschema för vad du behöver Ge och Få för att du och ditt varumärke ska växa och utvecklas.

7. Var mänsklig! Sträva efter att vara bäst och i framkant inom din genre, men var en person som andra kan relatera till, varje dag! Visa dina brister, din sårbarhet och att du ibland bara vill vara! Du vill inspirera och vägleda andra - inte ge dem ångest! ;) 

Är det då värt att hålla på med ett personligt varumärke?

Även om inte alla tjänar pengar på sina sociala mediekanaler så öppnar ett lyckat personligt varumärke många dörrar för affärsmöjligheter, upplevelser och ökad efterfrågan.

Du blir en dyrare tillgång då du markerat din kompetens och ditt inflytande samt fått det bekräftat av personer som använder dig som en information- och inspirationskälla. Där du väljer att vara ökar i sin tur också i värde. Det suddar inte bort faktumet att du fortfarande behöver jobba hårt, men det kan onekligen skynda på processen då du når ut med din marknadsföring snabbare, bredare och billigare än en helt okänd person, varumärke eller företag.

Vill du bli en attraktiv arbetsgivare eller arbetstagare, så gäller det att sticka ut med rätt känsla för ditt mål.

Men kom ihåg (precis som ett av de mest irriterande-, använda- och uppenbara meningarna som används under möten på de allra flesta företag): Att, ska du göra det här (satsa på ett personligt varumärke), så ska du göra det bra!

Och i detta fall så är det en uppmaning som inte får glömmas eller nedprioriteras.

Lycka till! Jag ser fram emot att följa dig! ;)

Topics: Framtidens arbetslivFör jobbsökande

Nya Inlägg

Topics