Skip to content

Personligt varumärke – är det värt att lägga tid på?

Person with the computer before an online job interview

Vad händer om jag inte är intressant eller ”likable” nog?

Smaken är, utan tvekan, delad! Det kommer alltid finnas någon som inspireras av dig precis som du är.

Var dig själv. Det är otroligt svårt att vara övertygande med påhittade värderingar, val och en påhittad fasad. Är det personliga varumärket inte intressant nog? Kolla om det går att ”trimmas till” och bli mer lysande- utan att du förlorar dig själv.

Om du ska bygga ditt varumärke kring en specifik inriktning, var påläst! Se till att du är ”top of mind” för bra information, tips, inspiration och något unikt.

Oavsett vad du fokuserar på så måste du hela tiden ligga i täten kring nyheter, kunskap, lagar och trender. Om din information är utdaterad så kommer du snabbt sjunka i popularitet.

Ett personligt varumärke är intressant för att just du erbjuder något som andra inte har, inte känner till eller inte vet hur de ska få tag på.


Medan resten av världens medborgare blir allt latare, och letar efter det snabbaste svaret istället för att göra noggrann efterforskning, så behöver du ligga i den andra änden. Du måste vara påläst, ha tillgång till den senaste och bästa informationen, alltid vara hungrig på att veta mer och att se det som står mellan raderna.

Ägna tid till ditt personliga varumärke. Exempelvis kan du dokumentera tillfällen, dela med dig av dina tankar regelbundet och dela med dig av information som du anser är intressant för din följarbas. Förbered bilder, inspelningar och text, så du enkelt kan göra inlägg flera gånger utan att det ska behöva hänga på den exakta stunden. Livet händer och oplanerade händelser dyker upp hela tiden. Detta får inte påverka ditt varumärke för många gånger. Syns du inte så finns du inte. Finns du inte en lite längre tid så börjar du både fysiskt och mentalt att försvinna från dina följares social flöden.

Dekorativt foto av två personer som ler och pratar på en kontorsmiljö.

Glöm inte att lära dig av andra och hjälpa dina varumärkeskollegor längs vägen

Du växer som individ och som ”ett personligt varumärke” genom att vara med i en gemenskap av likasinnade du kan inspireras av och lära dig av. Dessutom så växer du genom att vara en bidragare till andras framgång och bli inspirerad och lyft av ett lyckat team. Se till att du inte känner dig ensam när vinden vänder riktning.


Det personliga varumärket är inte, trots vad många tror, en uppgift för den lata. Förvänta dig inte fantastiska resultat utan att din tid, ditt svett, engagemang och mod flödar.

Du behöver pusha dig själv för att lyckas!

För att du ska hålla ut behöver du hämta energi där det ges. Får du energi av nya och fler följare, antal som interagerar eller antal som vänder sig till dig för svar? Eller är du en som behöver egentid, träning eller total isolering i små perioder för att få tillbaka? Begränsa inte tiden du lägger på att få det du behöver.

Lägg upp en långsiktig plan för dina mål och ett dagsschema för vad du behöver för att du och ditt personliga varumärke ska växa och utvecklas.

Var mänsklig! Sträva efter att vara bäst och i framkant inom din genre, men var en person som andra kan relatera till, varje dag! Visa dina brister, din sårbarhet och att du ibland bara vill vara! Du vill inspirera och vägleda andra – inte ge dem ångest!  

Är det då värt att hålla på med ett personligt varumärke?

Även om inte alla tjänar pengar på sina sociala mediekanaler så öppnar ett lyckat personligt varumärke många dörrar för affärsmöjligheter, upplevelser och ökad efterfrågan.

Du blir en dyrare tillgång då du markerat din kompetens och ditt inflytande samt fått det bekräftat av personer som använder dig som en information- och inspirationskälla. Det innebär också att du kan ha ett högre löneanspråk. Där du väljer att vara ökar i sin tur också i värde. Det suddar inte bort faktumet att du fortfarande behöver jobba hårt, men det kan onekligen skynda på processen då du når ut med din marknadsföring snabbare, bredare och billigare än en helt okänd person, varumärke eller företag.

Gör det bra

Vill du bli en attraktiv arbetsgivare eller arbetstagare, så gäller det att sticka ut med rätt känsla för ditt mål.

Men kom ihåg, precis som ett av de mest irriterande-, använda- och uppenbara meningarna som används under möten på de allra flesta företag, ska du göra det här (satsa på ett personligt varumärke) så ska du göra det bra!

Och i detta fall så är det en uppmaning som inte får glömmas eller nedprioriteras.


Lycka till! Jag ser fram emot att följa dig!

Arbetsliv Söka jobb

Sök